Sentral godkjenning

Hva er sentral godkjenning?

Sentral godkjenning er en vurdering av et foretaks kvalifikasjoner opp mot kravene i byggesaksforskriften (SAK10) kapittel 9–11. Foretaket søker om godkjenning for spesifikke funksjoner, fagområder og tiltaksklasser, og må dokumentere at det har kvalifikasjoner tilpasset det aktuelle godkjenningsområdet.

 

Krav for å oppnå sentral godkjenning

For å få sentral godkjenning må foretaket dokumentere:

  • Faglige kvalifikasjoner: Relevant utdanning og praksis for det aktuelle godkjenningsområdet.

     

  • Kvalitetssikringsrutiner: Systemer for å sikre kvalitet i utførelsen av arbeidet.

     

  • Seriøsitet: At foretaket har betalt skatter og avgifter, og oppfyller krav til helse, miljø og sikkerhet.

Foretaket må også ha en organisasjonsplan som viser ansvars- og myndighetsfordeling.

 

Hvordan få sentral godkjenning?

Foretaket må sende en søknad til DiBK via brukerportalen for sentral godkjenning. Søknaden må inneholde dokumentasjon på utdanning, praksis, kvalitetssikringsrutiner og annen relevant informasjon.

 

Sentralgodkjenning register

Alle foretak med sentral godkjenning er oppført i det offentlige registeret, som er tilgjengelig på DiBKs nettsider. Her kan man søke etter godkjente foretak basert på ulike kriterier.

Fordeler med sentral godkjenning

  • Kvalitetsstempel: Viser at foretaket oppfyller strenge krav til kompetanse og seriøsitet.

  • Effektivitet: Forenkler søknadsprosesser i byggesaker, da foretaket slipper å dokumentere kvalifikasjoner for hver enkelt sak.

  • Konkurransefortrinn: Kan gi fordeler i anbudsprosesser og øke tilliten hos kunder og samarbeidspartnere.

@ 2025 All rights reserved.